1. Co je Postman?
Program Postman je jeden z populárních nástrojů pro testování API.
2. Vytvoření nové kolekce a požadavku
V programu Postman se vytvořené požadavky ukládají do tzv. kolekcí. Novou kolekci i nový požadavek vytvoříte povelem New v menu File a následně zvolením požadované položky Collection, resp. HTTP v zobrazeném okně.
Volbou HTTP se založí nový požadavek, u kterého je nutné zadat název a vybrat kolekci, do které jej chcete zařadit.
tip Novou kolekci můžete založit také přímo při vytváření nového požadavku.
info Pro zjednodušení práce jsme pro vás připravili kolekci ke stažení se všemi dostupnými požadavky, kterou si můžete naimportovat do aplikace Postman.
3. Zadání autentizačního údaje k požadavku
Pro odesílání požadavků na API je nutné v hlavičce každého požadavku uvádět autentizační údaj - získaný token nebo API klíč. Způsob získání těchto údajů je popsán v kapitole Způsoby autentizace na stránce Obecné.
Abyste nemuseli v programu Postman způsob autentizace opakovaně zadávat do hlavičky každého požadavku, nastavte jej přímo u kolekce na záložce Authorization v poli Type vybráním jedné z možností Bearer Token nebo API Key a zadáním získaného tokenu, resp. API klíče.
Pokud chcete použít tokeny, umožňuje program Postman zjednodušený způsob získání nového tokenu a to konfigurací přímo v kolekci, kde na záložce Authorization zvolte možnost OAuth 2.0 v poli Type a v poli Add auth data to nechte vybranou volbu Request Headers.
Poté v části Configure New Token vyplňte následující údaje:
Token Name - Vaše pojmenování tokenu
Grant Type - vyberte volbu Client Credentials
Access Token URL - doplňte adresu https://ucet.pohoda.cz/connect/token
Client ID - zadejte Client Id vygenerovaný v agendě API v aplikaci mPOHODA
Client Secret - zadejte Client Secret vygenerovaný v agendě API v aplikaci mPOHODA
Scope - zadejte hodnotu
Mph.OpenApi.Access.Cz
Client Authentication - lze ponechat kteroukoliv z obou nabízených možností
Kliknutím na tlačítko Get New Access Token se získaný token přidá do seznamu pole Access Token v části Current Token. Nový token vyberte v seznamu Available Tokens. Změny uložte pomocí tlačítka Save.
Metoda požadavku
U každého požadavku před jeho odesláním na API je nutné nastavit požadovanou HTTP metodu a zadat URL adresu.
Hlavička požadavku
V případě, že jste používaný způsob autentizace nezadali přímo na kolekci, uveďte jej na záložce Headers.
Tělo požadavku
Údaje, které mají být uvedeny na vytvářeném záznamu se uvádějí na záložce Body. Pro zápis je nutné nastavit mód raw a hodnotu JSON v rozbalovacím menu napravo od volby módu.
Obsah těla požadavku pro jednotlivé API metody je popsán v jednotlivých kapitolách na stránce Reference. Průvodce Navázané záznamy vás seznámí s tím, jak získat id záznamů, které chcete v požadavku využít.
4. Odpověď API
Hotový požadavek odešlete na API kliknutím na tlačítko Send.
Ve spodní části obrazovky se zobrazí odpověď API:
úspěšná operace - vygenerovaná data
neúspěšná operace - v sekci detail je uveden důvod
5. Kontrola dokladu v aplikaci mPOHODA
Úspěšné vytvoření dokladu můžete následně provést i přímo v aplikaci mPOHODA v příslušné agendě.